Podd: Gröt är också middagUncategorized

Återhämtning för mammor är mer än bara vila

Återhämtning för mammor är mer än bara vila

Många mammor är i behov av återhämtning. Men det är inte alltid vila vi behöver. Återhämtning kan se ut på många sätt.

Återhämtning kan vara träning

Om vi har varit stilla kan till exempel träning vara en bra form av återhämtning. På bilden ovan kör jag 100kg marklyft på barnens thaiboxning gym när vi var i Thailand. (Är du intresserad av vår longstay i vintras kan du kolla mer på Instagram här.)

Avsnittsinformation till podden: Gröt är också middag. Avsnitt ”Mer än bara vila”

Du hittar avsnittet på Spotify, på Apple podcaster och där du hittar dina poddar.

I poddavsnittut ”Mer än bara vila. Vi kan behöva olika sorters återhämtning” berättar jag lite kort om vårt nervsystem men framförallt om hur man kan tänka kring det här med återhämtning. Det är lätt att tro att om vi är trötta ska vi lägga oss ner och vila. Men ibland kan det vara inaktiviteten i sig som gjort oss trötta och då behöver vi röra på oss. Om vi är trötta av att vi fokuserat på en uppgift länge kanske vi behöver göra något kravlöst och har vi varit i en stimmig miljö kan vi behöva stänga av några intryck som till exempel ljud och syn en stund.

Återhämtningen jag behöver är motsatsen till det som gjorde mig trött!

Energihjul – en mall för återhämtning

Om man har svårt att i ett första läge se vilken form av återhämtning man själv behöver, kan man testa att göra ett ”energihjul”, vilket jag berättar om i podden. Jag har gjort en mall till det som du kan hämta hem här. I vårt energihjul utvärderar vi vad vi redan gör som ger oss energi och var det är som ”fattas”. Genom att fylla i hjulet kan det bli rysligt tydligt vad vi behöver mer av.

För att göra det enklare kan man utgå från ”the healthy mindplatter”, lite som en mental tallriksmodell, som dr Siegel gjort. Han kunnat se att 7 aktiviteter är extra viktiga för att vi ska må mentalt bra. Vi kan utgår från dessa när vi fyller i vårt energihjul för att se om vi får i oss allt vi behöver.

skapa ditt energihjul plan för återhämtning

Se energihjulet som en hjälp i att se vad du kan behöva mer av i ditt liv för att må bra. Se det inte som en till sak på din redan långa att göra-lista och ännu ett måste eller krav.

Men jag är här för att påminna dig om att du är värd att tas om hand också. Och att det är den finaste kärlekshandling du kan ge till din familj – en välmående mamma som också satsar på sig själv!

Ta han dom dig. Vi hörs!

/Eva

Dela detta inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *